Napostelusta ei tykkää suu eikä suolisto

Napostelusta ei tykkää suu eikä suolisto

Tiedäthän sen tunteen juhannuksena ja jouluna, kun herkkuja on kaikkialla ja tuntee olonsa velvoitetuksi syödä jatkuvasti. Henki ei kulje, vatsa on turvonnut ja hampaat ovat möhnäiset ja karheat.

Kroppa on kauttaaltaan aivan ihmeissään, kun se ei saa lepohetkeä prosessoidakseen rauhassa siihen ahdettua ravintoa. Ei kuitenkaan huolta, kyllä se nuo juhlapyhät vielä selättää, mutta jos syöminen on päivittäin napostelutasolla, niin silloin jää keho alakynteen. Hampaat ja suolisto tarvitsevat kumpikin kunnon tauot ruokailujen väleille ja suositeltavaa onkin viisi ateriaa päivässä, sillä:

Napostelu luo suotuisat olosuhteet suuhun sairauksia aiheuttavien bakteereiden lisääntymiselle, niillä on ravintoa jatkuvasti saatavilla. Huomioitavaa on siis se, että nämä bakteerit eivät käytä vain puhdasta sokeria, vaan hyödyntävät kyllä kaikkea, mitä siitä kielen päältä ohi menee.

Napostelu aiheuttaa myös suolisto-ongelmia, sillä sielläkin bakteerit pääsevät lisääntymään tarpeettomasti . Jos suolisto joutuu työskentelemään jatkuvasti, sen normaali liikehdintä häiriintyy.

Napostelu aiheuttaa ylipainoa, sillä ravinnosta saatava energiamäärä ei ole hallinnassa. Nposteluruoka harvemmin myöskään on porkkanan paloja tai varsiselleriä, kyllä lähtökohtaisesti kyseessä ovat jo valmiiksi korkean energiamäärän omaavat tuotteet.

Suositeltava ateriarytmi

Normaalissa arjessa kannattaa siis muistaa säännöllisyys ja syödä ihan tavallista ruokaa kasviksineen päivineen. Ja perusrytmihän menee tällä tavalla:

  1. Aamupala
  2. Lounas
  3. Välipala
  4. Päivällinen
  5. Iltapala

Aterioiden järjestyksellä ei ole niin valtavan suurta merkitystä, kunhan lukumäärä ei kasva suunnattomasti.

Itse olen vaihtanut Iltapalan ja Päivällisen paikkaa meidän perheessä. Me siis syömme eteläeurooppalaiseen tyyliin isomman aterian vasta myöhemmin illalla, näin perheen arkirutiinit sujuvat paremmin. Minä kun haluan, että kaikki ovat yhdessä päivällispöydässä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *